CMK-dag 2019 Projectleider: pak je rol.

CMK-inspiratiemiddag voor leerkrachten, projectleiders, icc-ers en vakdocenten

Inspiratie. Ervaringen van anderen horen. Je eigen verhaal delen, want samen kom je verder. Goed cultuuronderwijs krijgt met het programma CMK steeds meer vorm in Gelderland. Daar werken ruim 400 scholen hard aan. Het is geen gelopen race, want borging van kunst en cultuur op school vergt een omslag in werken. In durven en doen. Cultuur Oost organiseert donderdag 19 september een middag voor iedereen die in het Gelderse CMK-programma werkt of heeft gewerkt. We willen deelnemers inspireren en stevig(er) in hun rol zetten om cultuureducatie een vaste plek in het onderwijs te geven. We doen dit met deelsessies over borging en inhoudelijke verdieping.

cmk2019steigerzaal

Keynote

Onderzoeker Edwin van Meerkerk trapt af met een keynote. Hij ziet inspirerende voorbeelden van projectleiders, icc’ers en leerkrachten die hun rol met veel succes weten te ‘pakken’. Hij onderzoekt wat daarvoor nodig is. Hij neemt ons mee in zijn tussentijdse bevindingen, want de eindconclusies en aanbevelingen zijn in 2020 gereed. Vijf  schoolbesturen in de Achterhoek wachten hier niet op: zij tekenen vandaag een mission statement. Cultuureducatie krijgt een vaste prominente plek in hun scholen!

Deelsessies ronde 1

1 Werk mee aan scenario’s voor CMK Gelderland na 2020
CMK Gelderland gaat door na 2020. Maar hoe? ‘Wat als…’ In deze werksessie ontwerp je verschillende scenario’s voor CMK Gelderland na 2020. Kunstenaars Karin Gerfen en Annerieke Otten, trainers van Springstof, nemen je mee in het ontwerpen en aanscherpen van een scenario. Je gaat aan de slag met werkvormen uit de beeldende kunst, storytelling en games.

2 Til je project naar een hoger plan in het LAB
Verdiep je planaanpak met de methodiek die de LAB’s hanteren. Jouw vraagstuk wordt bekeken vanuit de verschillende invalshoeken van de experts uit het LAB. Vanuit het ‘niet weten van de uitkomst’ verken je strategieën om cultuureducatieprojecten steviger neer te zetten.

3 Werk coachend om cultuureducatie te borgen
In deze werksessie ervaar je wat coachend werken is en hoe je elementen hiervan in kunt zetten in het proces naar cultuureducatie als vaste waarde in het onderwijs. Reineke de Vries, adviseur Educatie Cultuur Oost begeleidt de sessie.

4 Pitch artistiek!
Hoe maak je in twee minuten duidelijk aan je directeur, team of schoolbestuur wat de kern is van het CMK-project? Samen met theatermaker Maureen Klijn van Firma Licht werk je aan een krachtige presentatie van jouw verhaal.

Deelsessies ronde 2

5 Werk mee aan scenario’s voor CMK Gelderland na 2020
CMK Gelderland gaat door na 2020. Maar hoe? ‘Wat als…’ In deze werksessie ontwerp je verschillende scenario’s voor CMK Gelderland na 2020. Kunstenaars Karin Gerfen en Annerieke Otten, trainers van Springstof, nemen je mee in het ontwerpen en aanscherpen van een scenario. Je gaat aan de slag met werkvormen uit de beeldende kunst, storytelling en games.

6 Leer een ambitiegesprek voeren om cultuureducatie in de school te borgen
Waar wil een school, een team of een leerkracht naartoe werken met cultuureducatie? Hoe kun je dit proces begeleiden? Onder leiding van Ingrid Perik, adviseur Educatie Cultuur Oost, maak je kennis met het voeren van ambitiegesprekken met teams, directies en schoolbesturen.

7 Verdiep je inhoudelijk met Art Based Learning
Je maakt kennis met enkele aspecten van Art Based Learning. Je leert hoe je leerlingen of een team op een persoonlijke manier kunst kunt laten ervaren. Zodat ze leren van kunst in plaats van over kunst. En heel direct bezig zijn met het ontwikkelen van creativiteit en authenticiteit. Famke Sinninghe Damsté  van ArtEZ Art Based Learning Centre begeleidt de werksessie.

8 Sta stil bij 75 jaar vrijheid
Gelderland lag 75 jaar geleden in de frontlinie tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Het provinciale programma Gelderland Herdenkt bevat educatieve activiteiten om ook kinderen en jongeren actief te betrekken. In een werksessie schets je een ontwerp voor een evenement waarmee je kunt aansluiten op het programma. Jolijn Rietbergen, erfgoedcoach en cultuuradviseur, laat zien hoe je erfgoed educatief kunt maken.

Voorstelling Jabber van Theatergroep Kwatta

Jabber is een voorstelling over vier vogels en één nest, in een taal die niemand kan verstaan. Maar wat nou als we elkaar niet verstaan, en toch begrijpen? Dan zijn we voor je het weet, geen vreemde vogels voor elkaar. De voorstelling wordt voor scholen gespeeld en speelt nog tot 24 november 2019  in heel Nederland en vandaag dus ook voor ons.

Francien Simons

Door

Francien Simons

Francien is programmacoördinator van CMK Gelderland, in die functie faciliteert zij de basis voor goed cultuuronderwijs in Gelderland.

Stel een vraag