COP Draagvlak en eigenaarschap in de school

Deelnemers delen ervaringen over het draagvlak voor cultuureducatie in hun werkpraktijk. Waar loop je tegen aan als projectleider? Welke kennis is er al en wat kunnen we leren van elkaar? Zo bouwen we in 2 bijeenkomsten in 2019 gezamenlijk aan kennis over het onderwerp en hoe deze kennis kan bijdragen aan het versterken van eigenaarschap in de scholen.

Lees het verslag van de eerste bijeenkomst hier.

kleerhangers-3

Verslag

Thema: Leiderschap in creativiteit

Aftrap

De COP Draagvlak en eigenaarschap had de vorige bijeenkomst (13-05-19) als thema Hoe krijg ik ze mee? Onder leiding van Saskia van Dongen werden 5 strategieën tot het creëren van draagvlak bekeken en geoefend.

Tijdens deze COP ligt de focus op het ontwikkelen van het eigen creatief vermogen, met als thema Leiderschap in creativiteit. Hoe spreek je dit aan, hoe pak je hierin leiderschap en hoe breng je dit in praktijk?

Aan de slag

Onder de bevlogen leiding en met de passie van Artisjok&Olijfje gingen we concreet aan de slag met het aanboren van onze eigen creativiteit, die van leerlingen en collega’s.

De kracht van creativiteit is het overbrengen van een vonk en verwondering. Het is niet te vatten in leerlijnen. Het is niet lineair en niet vanuit doelen. Het is doen en je laten verwonderen. Artisjok&Olijfje starten een creatief proces altijd met het onderzoek van het materiaal, om zintuigelijk ontdekken te bevorderen.

We ervaren het zelf met een opdracht met kleerhangers. Zie de kleerhanger als materiaal, als een vorm waarmee je vormen en beelden kunt creëren. Wat gebeurt er? Hoe werk je samen?

Artisjok&Olijfje laten zien dat je met deze opdracht associatief en kritisch vermogen traint. Ook onderzoeken en samenwerken zijn vaardigheden die je inzet bij deze oefening.

Tijdens de COP kregen we een inkijkje in delen van hun training ‘Van Pinterest tot werkvloer’. Leerkrachten gebruiken vaak Pinterest als inspiratiebron voor lesmateriaal. Maar hoe voorkom je nu dat dit leidt tot kopiëren? Hoe kun je deze pins als bron inzetten voor een creatief proces, dat het creatief vermogen aanboort, in plaats van het enkel als kopieervoorbeeld aan te reiken aan leerlingen?

  1. Analyseren: je start met analyseren van de pin. Welke vorm zien we, welke materialen zijn gebruikt, welke technieken, welke kleuren?
  2. Mindmappen: associeer voor jezelf op de verschillende aspecten van de pin, maak hiervan een mindmap. Vervolgens omcirkel je de objectieve aspecten en kies je uit met welk onderdeel je een creatief proces wilt starten. Passend bij je onderwijsprogramma en actueel thema, van de school.
  3. Creatief proces: bij de leerling start je met zintuigelijk onderzoek van het materiaal. Laat hen kennismaken en voelen, associëren met elkaar wat het materiaal hen zegt, voordat je de opdracht start.
  4. Stel van te voren vast, aan welke ontwikkeling dit creatief proces bijdraagt: meer vrij durven associëren, samenwerken, doe-kracht ontwikkelen, lef stimuleren? Welke vaardigheden, materiaalkennis gaan zij oefenen?
opdracht2 kleerhanger

Zie de kleerhanger als materiaal, als een vorm waarmee je vormen en beelden kunt creëren.