Art is Everywhere (2)

Woensdag 11 september sluit ik opnieuw aan bij het LAB De Kracht van Dans. Bij binnenkomst word ik bijgepraat door Geertje, de docent van de pabostudenten. Ze vertelt dat de studenten van ArtEZ Dans gisteren aangeschoven waren, ze interviewden de pabostudenten. Het doel van de interviews was dat iedereen een persoonlijke fascinatie of vraagstuk in kon brengen. Als team werd er vervolgens gekeken of er een gezamenlijk thema uitgehaald kon worden. Dit thema stellen de studenten in groepsverband vandaag ter discussie in de vorm van een kort optreden.

Liselot Peerenboom, projectmedewerker participatie bij Cultuur Oost, doet verslag van de driedaagse kennismaking met dans voor 26 pabostudenten van de HAN in het kader van CMK Gelderland LAB De Kracht van Dans. 

photo-1568557412756-7d219873dd11

Ik vond het leuk dat ik erachter ben gekomen dat het verschil tussen dans en drama een dunne lijn is.

Sneller leren door het inzetten van dans in het basisonderwijs

Voor de optredens beginnen, vraagt Lynn Kosakoy aan de studenten wat ze tot nu toe het allerleukste onderdeel van Art is Everywhere vonden. ‘‘Ik vond het nadoen van schilderijen het leukst, dit kan ik ook meenemen als oefening voor mijn toekomstige klas,’’ vertelt een van de pabostudenten. ‘’Ik vond het leuk dat ik erachter ben gekomen dat het verschil tussen dans en drama een dunne lijn is,’’ zegt een van de anderen.
Dan begint de eerste groep met het optreden waarna de dunne lijn tussen dans en drama opnieuw voor discussie zorgt.

Er worden stellingen uitgedeeld waarop de medestudenten reageren. ‘’Denk je bij dans meteen aan choreografie?’’ galmt er door de zaal. Een van de studenten reageert adequaat: ‘’Het gezamenlijk uitdrukken is van oorsprong niet begonnen vanuit een choreografie, maar uit een ritueel, omdat je een gemeenschappelijke emotie wil uiten.’’

De tweede groep voert een toneelstuk op. De rolverdeling: één docent en zes leerlingen. Het gedrag, hun houding en de omgang met de docent wordt onder de loep genomen. Wanneer de medestudenten zien dat de docent iets fout doet, mogen zij in hun handen klappen en aanbevelingen geven. Een mooie oefening om met toekomstige docenten te discussiëren over de handelswijze van een leerkracht.

De volgende groep had een ander uitgangspunt voor de performance. Zij wilden laten zien hoe je vakgeïntegreerd kan werken, omdat dans invloed heeft op het leerproces. Op welke manier kan dans helpen bij het onthouden van woorden? Vragen de studenten aan het publiek. Ik denk terug aan hoe ik gewend ben om te leren: droog stampen, zo hier en daar gebruik maken van een ezelsbruggetje, maar daar bleef het bij. Dans koppelen aan het leren van vakken, daar heb ik nooit over nagedacht. Waarschijnlijk omdat deze optie mij nooit is aangereikt.

"Door deze workshop weet ik dat ik dans kan koppelen aan leervakken zoals taal en rekenen."

De studenten uit het publiek worden opgedeeld in twee groepen: de droogstampers en de dansende stampers. De dansende stampers geven door middel van dans betekenis aan het woord. Gevolg is dat ze de woorden sneller en langer onthouden dan de droogstampers.

Na afloop blader ik door de logboekjes van de studenten. Een van de pabostudenten vat deze drie dagen mooi samen: ‘‘De afgelopen drie dagen ben ik anders gaan denken over dans. Als ik dacht aan het geven van een dansles dacht ik meteen aan het voordoen van een choreografie, kopiëren en plakken. Ik ga vanaf nu dans inzetten tijdens de lessen die ik geef. Door deze workshop weet ik dat ik dans kan koppelen aan leervakken zoals taal en rekenen.’’

Ik ben enorm onder de indruk van de afgelopen dagen. De studenten hebben in drie dagen tijd laten zien hoe ze vakoverstijgend kunnen werken en ontdekt wat dans voor hen kan betekenen. Dat verbaasde me enorm. Ik heb gezien wat de meerwaarde van dans kan zijn in het basisonderwijs. Dans kan bijdragen aan het leerproces en zelfvertrouwen van kinderen, het groepsgevoel versterken en de sociale interactie van een klas bevorderen.

En dat, dat is nou echt de kracht van dans.

Topics

Dans
Angela Verdurmen

Door

Angela Verdurmen

Angela is adviseur danseducatie. Bij Cultuur Oost werkt zij aan het vergroten van kansen voor jongeren om zich te ontwikkelen en te presenteren, met een accent op urban arts.

Stel een vraag