Na het gezamenlijk reflecteren en nadat Angela nog een bruikbaar stappenplan heeft aangereikt, volgde een korte pauze. Na de pauze verzamelden we in een van de danszalen voor een Masterclass Reflective Practice van Jessica Nicoll. Jessica is een Amerikaanse dansdocente die procesgerichte didactiek en (levens)lessen geeft die een bron van inspiratie zijn voor alle aanwezigen. Naast de pabostudenten waren inmiddels ook de studenten ArtEZ Docent Dans aangeschoven, waardoor we met 44 leerlingen waren. Ze verspreidden zich door de ruimte. Jessica Nicoll rommelde nog wat in haar tas en pakte haar notitieblok. Ze vroeg de studenten een cirkel te maken in de ruimte en de eerste kennismaking kon beginnen door het uitspreken van je naam tegen je buurvrouw/man, waarbij het tempo steeds meer werd opgevoerd.
Jessica is een docent die onbevooroordeeldheid uitstraalt, iemand die niet zegt wat fout is, iemand die de een niet anders behandelt dan de ander en ons uitnodigde aan het begin van de les: to plunge in the unknown. Zij zette de studenten aan het werk. Na een voorstelrondje vroeg Jessica de studenten om iemand op te zoeken die ze nog niet kenden en daarmee een tweetal te maken. “Whenever we step into a situation we don’t know, there are hopes and fears. Go out of your fear, I don’t want you to have fear, have fun’’.
Nicoll deed veel uitspraken die mij pakten, ze wist woorden te geven aan allerlei gevoelens en gevoeligheden die misschien aan de orde waren in deze groep. Uitspraken die ik zelf nooit had kunnen bedenken, maar die een gemeenschappelijk gevoel omschreven waarin iedereen zich herkende.
Terwijl de studenten tweetallen vormden vroeg Jessica om een kort gesprek met elkaar te voeren, ‘’Now you’re gonna have a very small conversation about where in your daily life you find yourself reflecting’’. Vervolgens liepen de studenten weer door de ruimte en zochten een nieuwe partner om dit gesprek te voeren. Een proces van kijken en luisteren naar elkaar in gelijkwaardigheid, zonder verschil te maken tussen een dansdocent of een paboleerkracht in opleiding. Jessica creëerde de ruimte om te onderzoeken waar de eigen creativiteit ligt. Ze voedde het creatief potentieel van al deze studenten en gaf veel verschillende en uitdagende opdrachten.
Na afloop van de Masterclass Dans verzamelden we in het kantoor van Cultuur Oost. Broodjes met soep stonden klaar. Terwijl de hongerige studenten aten, blikten we gezamenlijk terug op de dag. ‘‘Vandaag hebben we geen muziek, maar alleen verbeelding en illusie gebruikt. Mijn horizon is weer verbreed’’, vertelde een van de studenten.
‘‘Lynn creëerde een opbouw, dat miste ik vandaag’’, was de feedback van een andere student. “Ik had niet verwacht dat de ArtEZ studenten er ook zouden zijn, dat was best heel spannend, want zij kunnen heel goed dansen en ik ben na 20 seconden klaar, dan weet ik niet meer hoe verder.”