CMK projectleider Annemarie Oerlemans van Cultuurpunt Amphion geeft aan dat het project gaat over de wow-factor. ‘Dat een kind voelt dat het iets overwonnen heeft in zichzelf. Door het project zijn er zoveel persoonlijke successen behaalt voor de kinderen. Ouders die naar de laatste open lessen kwamen kijken gaven dat ook aan bij ons’.
In de eerste editie gaven de kunstvakdocenten Djovrie Krus (vormgever en beeldend docent) en Kirsten Robben (theatermaker) lessen in theater en mode aan de kinderen op een locatie buiten de school. Annemarie: ‘Dat ze buiten de school les kregen was ook erg bijzonder, want dat zijn de kinderen niet zo gewend. Tijdens de eindpresentaties kon je zien dat de kinderen echt gegroeid waren in hun zelfvertrouwen. We hebben de kinderen centraal gesteld tijdens deze laatste lessen, want het moest voor hen echt een succeservaring zijn’. Annemarie vertelt dat de ontwikkeling van een kind altijd centraal staat bij een project en daar is kunst een hele belangrijke pijler in: ‘Die vormt je als mens, je leert jezelf presenteren en je krijgt er zelfvertrouwen van. Je ontdekt: Hé, ik mag ik er zijn en ik ontdek talenten bij mezelf.’
Djovrie Krus: ‘Van te voren hadden we gesprekken met alle kinderen die mee gingen doen. Dat was erg leuk. We vroegen aan de kinderen: Wat zijn je interesses? We probeerden hun interesses te implementeren in onze lessen. Dat is goed gelukt.’
Leermomenten
De kunstvakdocenten zijn ook les gaan geven aan de leerkrachten. Dat was een goede zet, want halverwege de tweede editie kwam de eerste lockdown. Alles ging online verder. Er ontstond een co-creatie tussen de kunstvakdocenten en de reguliere docenten. De docenten leerden om zelf kunstlessen te geven aan hun leerlingen.
Annemarie: ‘In het eerste traject van het project waren de kunstvakdocenten leidend, in het tweede traject al meer de docenten op de school zelf, maar in het derde traject al helemaal toen de pandemie uitbrak. Samen met Djovrie en Kirsten hebben we ook gekeken hoe we de reguliere docenten meer aan zet konden krijgen. Djovrie en Kirsten hebben hier uiteindelijk een mooie formule voor bedacht. Vanaf de zijlijn hebben zij de docenten gecoacht: hoe ontwerp je nu een les en hoe geef je die? Annemarie heeft filmpjes opgenomen en die zijn in de klas afgedraaid. Ze hebben allebei hun eigen manier gevonden om hier mee om te gaan. Samen met de docenten zijn ze op zoek gegaan naar de beste oplossingen.’
Djovrie: ‘Het spannende aan CMK vind ik altijd dat je met een heel divers docententeam werkt. Wat is hun persoonlijke verbinding met de kunst? Ook de docenten die aangeven niet veel met kunst te hebben, probeer je toch mee te krijgen met je verhaal. Het is belangrijk om ook de interesses van deze docenten aan te spreken, zodat ze zelf ook plezier krijgen in het lesgeven van kunst en cultuureducatie. Ook hun mening doet er toe en is het is voor mij als CMK coach belangrijk om daar naar te luisteren. Ik coach de leerkracht, maar ik kijk ook altijd: wat kan ik van deze leerkracht opsteken? Zo ben ik eigenlijk een doorgeefluik van kennis. Ik vond het heel mooi om te zien hoe alle docenten zich inzetten voor het project en voor een hele mooie sfeer zorgden’.