Eerste CMK co-creatie op vmbo in Gelderland

Hiphop klinkt door het lokaal Nederlands van vrijeschool De Regge in Zutphen. Docent Sander Demmink trommelt met zijn vingers het ritme op de tafel, die vol ligt met felgekleurde afbeeldingen en gele plakbriefjes.

TarikVanDoorn-SanderDemmink2

Samenwerken aan een les over spoken word.

Spoken word artiest Tarik van Doorn, artiestennaam Artik, beweegt zijn hoofd mee met de muziek en zegt: ‘Nooit gedacht dat ik old school hiphop zou horen in een leslokaal.’ Hij schrijft iets op een briefje en plakt het naast een foto van een astronaut.

In deze co-creatiesessie werken de docent en artiest samen met cultuurcoach Tim Pardijs van Muzehof centrum voor de kunsten aan een nieuwe les over spoken word. De les moet passen in het lesprogramma over poëzie dat Sander de komende weken geeft. Hij wil er graag spoken word in opnemen om zijn lessenserie aan te laten sluiten bij de belevingswereld van zijn vmbo-leerlingen. Dankzij een bijdrage uit de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit kan Tarik betrokken worden bij de ontwikkeling en uitvoering van de les.

'Ik hoop dat de leerlingen in deze les van jou de instrumenten krijgen om woorden te geven aan hun gevoel.'

‘Ik ben niet van de theorie’, zegt Tarik, ‘maar wel van de performance en de beleving.’ Sander reageert: ‘Ja precies. Jij zorgt voor een doorleefde ervaring met poëzie in deze les, voor een sprankel die ik als hun eigen docent niet kan geven. Ik kan dan wel wat vertellen over de geschiedenis van spoken word. Ik hoop dat de leerlingen in deze les van jou de instrumenten krijgen om woorden te geven aan hun gevoel. Mooi als leerlingen zichzelf kunnen verrassen. En misschien ontdekken ze wel een talent!’

SanderDemmink-TarikVanDoorn-TimPardijs3

Tarik van Doorn: 'Ik kwam op dingen die ik anders niet had bedacht.'

Samen verzamelen ze ideeën voor een beeldende opdracht die cultuurcoach Tim begeleidt, tijdens de anderhalf uur durende co-creatie. Hij legt ook de opbrengst vast, zodat de les opnieuw gebruikt kan worden op school. Uit alle ideeën die voorbij komen kiezen de docent en de artiest samen een serie leselementen, zoals optredens van Tarik zelf, de geschiedenis van spoken word, vrije associatieoefeningen, schrijfopdrachten en voordracht. Ze spreken af dat Tarik twee keer naar school komt om samen met Sander de lessen uit te voeren.

SanderDemmink-TarikVanDoorn4

Sander Demmink: 'Het is echt een les van ons samen geworden.'

Na afloop praten Sander en Tarik nog na op het schoolplein, het lijkt alsof ze geen zin hebben om afscheid te nemen. ‘Het was onverwacht dat we zelf iets nieuws gingen maken met afbeeldingen’, zegt Tarik, ‘In deze les zitten ook elementen van Sander, die ik uit mezelf niet had gebruikt. Heel goed om weer eens een les vanaf nul te ontwikkelen. Inspirerend!’ Sander vult aan: ‘Ik vond het heel fijn om zo te werken met een coach die goede vragen stelt en een duidelijke vorm heeft om een les te ontwerpen. Zo kom je verder dan als je het alleen zou doen. Het is echt een les van ons samen geworden.’

tekst: Tim Pardijs

Topics

VO
Marjon Buning

Door

Marjon Buning

Samen werken aan goede cultuureducatie voor iedere jongere in Gelderland! Daar zet ik me als adviseur voor het VO en het MBO graag voor in.

Stel een vraag