Geld en verdiepingsslag
De inhoudelijke wensen voorop laten gaan, is van groot belang, juist als er financiële beperkingen zijn.
Sander: ‘Als je plannen en mensen bij elkaar zet, ga je al snel ook naar het geld kijken. Dat valt vaak tegen. Dan moet je blijven zoeken naar de meerwaarde.’
Judica vertelt dat in Wageningen de gemeente het CMK-budget verdubbelt. Dat geeft ruimte. In Renkum is er minder beschikbaar, maar ook daar zijn scholen heel actief. ‘Het mooie is dat je met de school een plan maakt voor vier jaar, en daarbinnen met budgetten kunt schuiven. Zo kun je het ene jaar het accent op cultuureducatie wat groter maken dan het andere jaar.’
Sander: ‘In voorgaande periodes hadden we vanuit de Open Academie een constructie waardoor er steeds een serie lessen werd gegeven van een bepaalde discipline. Maar scholen werden daar lui van. Nu gaat het meer om de verdiepingsslag.’
Dit zorgt ervoor dat er veel aandacht is voor het borgen van cultuureducatie. Judica: ‘In Renkum zie je nu dat iedereen instapt. Alle scholen willen een stap zetten.’
‘Er is zichtbaar meer contact tussen de scholen en ons,’ zegt Sander. ‘Onze vindbaarheid is gegroeid. Ze kunnen nu bij ons terecht met hun vraag of voor advies.’
Vakdocenten
Een lastig punt nog is het aanbod van vakdocenten. ‘In Wageningen zijn er voldoende vakdocenten, daar is het geen probleem,’ vertelt Judica. ‘In Renkum willen we bij voorkeur werken met mensen die daar wonen. Soms moet je wel iemand met speciale expertise invliegen van buiten de gemeente. Het hangt van de opdracht af of er genoeg vakdocenten in te zetten zijn.’
Sander vertelt dat er in de gemeente Lingewaard veel te doen is wat betreft kunst en cultuur. Zo zijn er een paar prachtige erfgoedlocaties. ‘Maar als je kijkt naar kwalitatieve vakleerkrachten die mee kunnen denken met het lesprogramma, de vraag van de school voorop kunnen stellen, dat stukje meer kunnen leveren dan hun eigen product, daar zijn er te weinig van.’
Het probleem valt niet zo makkelijk op te lossen, denkt Sander. ‘Het gaat zo ver. Er is geen conservatorium in de buurt met docentopleidingen, die zitten in Zwolle en Enschede. Docenten op de pabo hebben al hun bordje vol met wat ze allemaal moeten doen. Daar komt bij dat kunst en cultuur heel breed is, het is niet één vak. Het zou mooi zijn als ze alles kunnen doen, iets met houtskool, met een gitaar en iets met filmen, maar het is te breed.’
Als een kind op zijn rapport een cijfer krijgt voor kunst en cultuur als discipline, dan kan er iets veranderen, zegt Sander. ‘Dat zie je in België. Daar is muziek een vast onderdeel. Alle kinderen leren daar bijvoorbeeld noten lezen.’
Sociaal-emotionele ontwikkeling
De bijdrage van CMK aan cultuureducatie is evident, vinden ze allebei. Judica: ‘In deze CMK-periode zie ik dat scholen intern gesprekken voeren over de rol van kunst en cultuur in het onderwijs. Directeuren investeren ook meer. Cultuureducatie gaat ook over sociaal-emotionele ontwikkeling. Door corona is het belang hiervoor nog meer doorgedrongen bij scholen. Het gemis van jezelf kunnen uiten, heeft dat laten zien. De gesprekken gaan daardoor echt makkelijker. Wat dat betreft heeft corona ook iets goeds gebracht.’
tekst: Willem Claassen