Kansen met Kunst
De school heeft professionals van het Amphion gevraagd ter ondersteuning. Na een intake en onderzoek hebben ze gekozen te werken aan deskundigheidsbevordering van het team. Daniëlle Bouwmeester is ingezet om het team te helpen bij het vormen van een visie. Vervolgens is de organisatie LIMAI uit Deventer ingeschakeld. Muziekdocente Maite Roest heeft samen met haar collega trainingen in muzikale vaardigheden gegeven aan de docenten in de school.
Leermomenten
Cultuurcoach Iris Cucaro geeft aan dat door de trainingen het zelfvertrouwen van de docenten is gegroeid. Ze hebben handvatten gekregen om zelf muziekles in de klas te geven. ‘Het is niet erg als je als docent soms vals zingt of niet in het ritme klapt, als je maar samen met de kinderen dat muzikale avontuur wilt aangaan. Daar is lef voor nodig. Daar heeft LIMAI hen zo goed mogelijk in geprobeerd te begeleiden, door hen makkelijke muzikale werkvormen aan te leren. Dat pikten de docenten goed op.’
Samenwerkingen
Iris kende LIMAI en wist dat zij voldoende ervaringen hadden om het schoolteam verder te helpen bij de ontwikkelingen. Iris: ‘Het is daarnaast heel belangrijk om een goede icc’er in de school te hebben, want de icc’er jaagt het project aan en organiseert alles. Hij of zij is inhoudelijk ook een goede sparringpartner. Bij De Rabot doet Margje Rietveld dat heel goed.’
Draagvlak
Het draagvlak bij de docenten was groot voor het project volgens Iris. ‘Ze zien hoe belangrijk muziekonderwijs is voor de ontwikkeling van kinderen. De docenten kwamen er door de muzieklessen van Maite er ook achter dat het geven van een muziekles vaak makkelijker is dan ze eerst dachten. Maite heeft de docenten daarnaast ook gevraagd naar hun leermomenten en waar zij behoefte aan hebben. Daar zijn de lessen op gebaseerd.’