Iedereen is leerbaar
“Juist voor deze kinderen is muziekonderwijs een uitdaging. Niet met de insteek ‘als ze het maar leuk hebben’; nee, ze zitten op school om iets te leren. Ik wil ze stimuleren in hun ontwikkeling, want iedereen is leerbaar. Ik heb veel ervaring met zeer ernstig verstandelijk gehandicapten en heb een methodiek ontwikkeld, waarbij ik klank als communicatiemiddel benader. Het is een speelse manier, zonder oordelen.
Naar het bos
Levi, Max, Sjoerd, Josko, Eran en Logan wachten vol ongeduld op juf Jacqueline. Ze gaan muziek maken! Het is de derde les en ze kennen inmiddels de opbouw. Het begroetingslied met de gitaar begint. Elk kind wordt met naam in een eigen couplet begroet en mag de snaren van de gitaar beroeren. Wat wordt er gelachen! Eran neemt de tijd en strijkt langzaam langs alle snaren, van boven naar beneden en weer terug, terwijl Levi een snelle roffel geeft. De klas hoort het lied van het notenbomenbos, ze ‘stappen’ op de maat van de muziek erheen terwijl de leerkrachten zachtjes het lied zingen. “Hoor je het? De nootjes vallen uit de boom.”
Uit een grote tas komen bijzondere instrumentjes. Jacqueline bespeelt ze een voor een en ziet wie er belangstelling voor heeft. Max wil de notenslinger. Alle kinderen bespelen uiteindelijk ‘een noot’. Dan is het tijd om het bos te verlaten. “We gaan eruit”, roept Max, “moe” hij steekt zijn duim in de mond. De les eindigt met een slotlied voor elk kind ‘Dag Sjoerd, dat was het weer, tot de volgende keer.’