LAB Kunst & Techniek

Hoe kunnen kunst en techniek een wezenlijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van creatief denken en handelen van de basisschoolleerling? Hoe kunnen kunst en techniek elkaar versterken in activiteiten uitgevoerd in het basisonderwijs? Wat hebben kinderen, (toekomstige) leerkrachten, vakdocenten, schoolleiders en schoolteams nodig om met kunst en techniek te kunnen werken? Wat zijn de rollen hierbij van het kind, de leerkracht, de vakdocenten, schoolleiders en schoolteams?Onderwerpen waaraan de LAB-deelnemers met elkaar werken. Het LAB Kunst & Techniek is samengesteld uit professionals werkzaam bij ArtEZ, pabo HAN, het basisonderwijs, Kröller-Müller Museum, Rijnbrink groep, Marant onderwijsbegeleiding en Fillip studio’s. De complexe vragen roepen weer nieuwe vragen op die in de praktijk verkend worden. Door samen te doen: door te experimenteren, te creëren en hierop te reflecteren wil het LAB Kunst & Techniek met geïllustreerde antwoorden komen.

LAB Kunst en Techniek 4.4.18 Foto Ingrid Joppe

LAB Kunst en Techniek (Joppe fotografie)

Planning

Voorjaar 2019 wordt er in het LAB gewerkt aan een pamflet over kunst en techniek, worden er activiteiten ontwikkeld waar de rol van de kunst in verhouding tot technologie centraal staat. Makersonderwijs zal hierin de werkwijze worden. Daarnaast zal de focus meer op onderzoek komen te liggen en zullen de hierboven gestelde vragen voorzien worden van eerste antwoorden. Ervaringen en leeropbrengsten van dit proces worden door de LAB-deelnemers in het najaar van 2020 gepresenteerd.

De kunst van het maken

Manifest

In een op technologie georiënteerde toekomst is kunst waarschijnlijk belangrijker dan rekenen. Iets weten is handig, maar je moet vooral weten wat je met die kennis kunt. In het domein van kunst, wetenschap en technologie ontdekt ieder kind zijn talenten en werkt gericht aan zelfvertrouwen, zelfkennis en zelfreflectie. Hoe? Door ‘makersonderwijs’, want het LAB hecht aan klooien en verbeelden met volop ruimte voor verwondering en plezier!

Makerscosmos

Digitaal platform over makersonderwijs in Gelderland voor iedereen die wil werken met kunst en techniek in het onderwijs.

www.makerscosmos.org

pamflet flyer NL
Miranda Siemelink

Door

Miranda Siemelink

Miranda is adviseur onderwijs, haar doel is het optimaliseren van onderwijs voor het kind

Stel een vraag