LAB Verwondering

Het LAB Verwondering onderzoekt hoe de school met kunst duurzaam en vanzelfsprekend bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen. Het LAB gebruikt het begrip verwondering als uitgangspunt voor kunstonderwijs, omdat dit verwijst naar het onbevangen openstaan voor de wereld om je heen.

 

Elkaars werk bespreken. RIDT Herwijnen Foto DanielleCorbijn

Met verwondering kijken naar ieders werk, School met de Bijbel in Herwijnen (foto:Danielle Corbijn)

De intrinsieke waarden van kunst (om het menselijk leven te veranderen) en de instrumentele waarde van kunst (om bredere maatschappelijk en economische doelen te dienen) zijn beide gelegen in de verbinding tussen kunst en het leven en de wereld om ons heen. Daarom kan kunstonderwijs kinderen op een waardevolle manier thuis in de wereld brengen en vertrouwd maken met aspecten van het leven.

Maar hoe werkt dat? Hoe kan een leerling door verwondering in dialoog met de wereld en tot brede ontwikkeling komen? Dat wordt hier in de praktijk onderzocht door kunstenaars, onderzoekers, Pabo- en ArtEZ-docenten en door hun studenten.

Rose Figdor

Door

Rose Figdor

Rose is adviseur en begeleidt instellingen in het welzijns-domein, onderwijsteams en sociale wijkteams. Hoe kun je kunst gebruiken om je sociale doelen te halen?

Stel een vraag