Portret: Marian Meeuwsen

Het belang van cultuur

Ik ben opgegroeid in een creatief gezin. Mijn moeder was altijd bezig; ze naaide veel en repareerde kapotte kledingstukken.
Mijn vader was lasser van beroep en hij kon werkelijk alles maken. Hij was degene die ons, de kinderen, meenam naar musea. Ieder museum in Nederland hebben we bezocht, of dat nu het Rijks of het Spoorwegmuseum was. Er ging steeds een wereld voor me open.

MarianMeeuwsenjpg

Als kind was ik altijd aan het knutselen. Op school in de Leeshoek vond ik het saai, ik wilde tekenen. Op een gegeven moment had de juf klei gekocht, ik herinner me nog goed hoe enthousiast ik daarover was, maar vervolgens moesten we een stappenplan volgen. Ik was heel eigenwijs, dat soort methodes lagen me helemaal niet. Sowieso ben ik praktisch ingesteld. Pas later, op de huishoudschool, kon ik mijn ei kwijt. Vooral textiele werkvormen  vond ik geweldig. De docent zag dat ik talent had en stimuleerde me enorm. Ik was nog maar dertien toen ik wist dat ik iets met dat talent wilde gaan doen.

Hoe ik bij Cultuur Oost terecht kwam

Ik heb vijfentwintig jaar voor de klas (VO) gestaan als Docent Textiele Werkvormen/handvaardigheid en tekenen. Het was leuk werk, maar ik merkte al vroeg (tijdens mijn studie in stages) dat ik ook graag achter de schermen wilde werken. Ik hoefde niet zo nodig zelf de les te geven, maar ik wilde die lessen vormgeven. Mijn werkzaamheden op school werden steeds verder wegbezuinigd, en ik was er wel aan toe om achter de schermen te gaan werken. Daarom solliciteerde ik bij RSKV Gelders Rivierengebied als consulente beeldende vorming, wat inmiddels is opgegaan in Cultuur Oost.

Vroeger waren we de consulent die het project ontwikkelde, nu zijn we meer een netwerk- en expertisecentrum geworden. Mijn rol is best veranderd in de afgelopen decennia; dertig jaar geleden moest ik nog zelf een cursus ontwikkelen, nu adviseer ik anderen die dat doen, ik begeleid en adviseer ik ze, en breng ze in contact met mijn netwerk. Mijn manier van werken heeft een hele ontwikkeling doorgemaakt: van consulent tot adviseur tot specialist.

Wat ik doe

Vanaf het begin ben ik betrokken bij CMK; ik begeleid, adviseer, en werk samen met scholen voor Speciaal Onderwijs en partners voor CMK. Ook organiseer ik themadagen voor speciaal onderwijs. Binnen CMK organiseer ik onder andere bijeenkomsten waarin de opgedane kennis van de afgelopen vier jaar wordt gedeeld,  zodat de geleerde lessen kunnen worden ingezet in de toekomst.

De afgelopen tien jaar heb ik me gespecialiseerd in het speciaal onderwijs. Het speciaal onderwijs is weliswaar een aparte doelgroep, maar als het op cultuureducatie aankomt, heeft elke school maatwerk nodig, daarin is het SO niet anders. Cultuur heeft zo’n meerwaarde, juist ook voor deze leerlingen. Een kind krijgt de kans om geheel nieuwe competenties te ontwikkelen, en leert samenwerken. Het gaat hier niet om knutselen, het gaat erom dat het kind zich ontwikkelt.

Hoe ik het doe

Mijn kracht is dat ik goed kan luisteren naar verschillende partijen, en hun ideeën kan verbinden aan anderen. Ik ben niet zozeer bezig met het zelf bedenken van plannen, maar ik zie vooral kansen in wat ik van scholen hoor. Collega’s zeggen dat ik tot het gaatje ga, en daar zit wel wat in. Ik ben niet snel tevreden, en als ik iets doe, moet het ook echt goed zijn.

Wanneer het goed is? Als ik van een school hoor dat ze weer een stukje verder zijn gekomen, of wanneer ik zie hoeveel moeite docenten doen. Laatst zag ik weer een presentatie van een CMK-pilotproject, waarbij leerlingen van verschillende scholen samengewerkt hadden. Dan gaat het niet om de cijfers, of het resultaat van een project, maar om wat de kinderen met elkaar neerzetten.
‘Ik wist niet dat mijn kind dit kon,’ hoor ik ouders dan zeggen. Dat geeft zo’n voldoening.

De toekomst

Ik ga met een kleine twee jaar met pensioen, maar mijn expertise mag niet verloren gaan. Vijftien jaar geleden was er binnen onze organisatie nauwelijks kennis op dit gebied, en nu is het speciaal onderwijs een volwaardige doelgroep binnen Cultuur Oost geworden. Daar ben ik trots op. Ik ben bezig met de overdracht aan collega’s, zodat mijn werk kan worden voortgezet.

Ik hoop dat in de toekomst elke school in het speciaal onderwijs in Gelderland de kans heeft gegrepen om mee te doen met CMK, zodat ze die boost krijgen om cultuureducatie een vast onderdeel van hun curriculum te maken. Het gaat hier om de ontwikkeling van kinderen; niet alleen maar het doen en maken, maar ook het ervaren. Mijn ouders hebben mij destijds die kans gegeven, en ik gun dat iedereen.

tekst: Nikki Dekker