Miriam vertelt dat zij het hele creatieve proces van de kinderen begeleidt. ‘Ik probeer ze een niveau hoger te krijgen. Doordat de kinderen al deze stappen doorlopen, worden ze creatiever, maar ze leren bijvoorbeeld ook beter te plannen. Er wordt hierdoor ook ingezet op het ontwikkelen van executieve functies bij de kinderen. Ze krijgen tijdens het project heel veel vrijheid in het bedenken van hun eigen onderzoek en leervragen. De kinderen bij ons op school zijn echt gericht op doe-activiteiten. Ze maken de meest fantastische dingen, waar ik zelf nooit aan zou denken.’
Leermomenten
Miriam: ‘Voor docenten is het belangrijk om zich kwetsbaar te durven opstellen en zelf ook vragen te stellen waar ze geen antwoord op weten. Dan kunnen ze samen met de kinderen op zoek naar antwoorden tijdens Sterrentijd. Het is daarnaast belangrijk dat de docenten zich eigenaar voelen van het project en dat ze begrijpen dat het op hele makkelijke manieren kan. Je kunt het ontwerpend leren bijvoorbeeld ook inzetten door met de kinderen surprises te maken. Ik probeer taal, rekenen en andere vakken ook in het project te integreren. Kunst en cultuur staan niet op zichzelf, maar hebben raakvlakken met veel andere vakken, zoals technologie en wetenschap. Ik denk dat juist onze kinderen heel veel baat hebben bij kunst en cultuur, omdat het hen ook helpt bij andere denkprocessen.’