MENU
Menu
Sluiten

Vossenstraat 6 6811 JL Arnhem

[email protected]

026 3519029

Een terugblik op het eerste CMK project binnen het vmbo

Terug in het lokaal Nederlands van vrijeschool De Regge in Zutphen. Er klinkt gelach uit het lokaal, docent Sander Demmink, spoken word artiest Tarik van Doorn (artiestennaam Artik) en cultuurcoach Tim Pardijs van Muzehof hebben elkaar al gevonden en zitten aan tafel met een kop thee. Een paar maanden na de afronding van het pilotproject CMK is het tijd voor een evaluatie.

Spoken word lessenserie

Tarik moet even graven. Hij geeft veel workshops en ziet honderden leerlingen in een jaar op verschillende scholen en weet even niet meer wat ze in welke les precies hebben gedaan. “Ik herinner me vooral onze chemie samen voor de klas”. Sander beaamt dat en al pratend komen de herinneringen boven.

Na een introductie over spoken word, associatieoefeningen en voordrachten van eigen werk van Sander en Tarik, gingen de leerlingen aan de slag met schrijven over dat wat ze gelukkig of boos maakt. Leerlingen werden vervolgens uitgedaagd, om binnen de veilige setting die door Sander en Tarik gecreëerd was, in de klas hun verhaal te delen. Om de ene voordracht werd hardop gelachen. Bij een volgende voordracht werd in stilte een traantje weggepinkt. Zo ontstond ruimte voor kwetsbaarheid, gewoon in een leslokaal op een ochtend in mei.

CMK-VMBO-uitleg-spoken-word-artiest-aan-leerlingen.jpg

spoken word artiest Tarik van Doorn

“Dat mijn inbreng als spoken word artiest écht iets heeft toegevoegd vind ik heel bijzonder om terug te horen.”

Sander kijkt af en toe nog terug met de klas op de lessenserie. Mede door dit project heeft hij echt een band op kunnen bouwen met deze leerlingen en voelt het als ‘zijn klasje’. Voor Tarik is het nieuw om nu terug te horen wat er tijdens en na de lessen is gebeurd: “Dat mijn inbreng als spoken word artiest écht iets heeft toegevoegd vind ik heel bijzonder om terug te horen.”

CMK-VMBO-docent-en-leerling-voor-de-klas-1.jpg

docent Sander Demmink

“Ik sta al 27 jaar voor de klas en dit is echt de mooiste onderwijservaring die ik ooit heb gehad.”

Adviseur Marjon Buning van Cultuur Oost legt een groot vel papier op tafel met een grote evaluatiecirkel erop. Al snel groeit de stapel plakbriefjes in het vak ‘zo houden’. De co-creatiesessie wordt door alle drie aangedragen als belangrijk en waardevol startpunt in het proces. Tijdens die middag hebben ze elkaar beter leren kennen en een gemeenschappelijke intentie en doel afgestemd. Er zijn volop ideeën voor een vervolg en hoe het project uitgebouwd kan worden: een langer project met meer klassen, de hele sectie Nederlands betrekken, meer aandacht voor de performance, schrijven of voordragen op een plek buiten de school. Wat zouden de leerlingen daarin willen?

CMK-VMBO-leerling-aan-het-werk-1.jpg

leerlingen gingen aan de slag met schrijven over dat wat ze gelukkig of boos maakt.

Voor Sander en Tarik is het overduidelijk: er móet een vervolgproject komen. Samen met cultuurcoach Tim beslissen ze over de te nemen vervolgstappen. Marjon vraagt of alles volgens hun gevoel gezegd en besproken is. Er wordt geknikt, maar Sander geeft aan nog wel graag iets te willen delen: “Ik sta al 27 jaar voor de klas en dit is echt de mooiste onderwijservaring die ik ooit heb gehad.”

Ben je benieuwd geworden naar de mogelijkheden voor jouw vmbo school binnen het programma CMK? Lees hier meer of neem contact op met adviseur Marjon Buning.

#Cultuureducatie#CMK#vo

Wil je nieuws en updates in je inbox?

Inschrijven voor nieuwsbrief