Veelgestelde vragen CMK 2021-2024

Rond deelname aan de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK) zijn veel vragen naar voren gekomen tijdens de twee online spreekuren die Cultuur Oost organiseerde. Hier zijn de meestgestelde vragen met de antwoorden terug te vinden.

photo Lidia Zajdzińska

Wat is CMK?
Met de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK) streeft de overheid naar een kwaliteitsverbetering van cultuureducatie in het primair onderwijs. Dit programma, dat in 2013 begon, wordt tot en met de zomer van 2021 verdiept en verbreed en vanaf september 2021 opnieuw voor vier jaar voortgezet.

Kan elke school in Gelderland deelnemen aan CMK?
Cultuur Oost faciliteert en coördineert het programma in Gelderland, met uitzondering van de vier grote steden: Nijmegen, Arnhem, Apeldoorn en Ede.

Wat krijgt een school bij deelname aan CMK?
De school krijgt begeleiding in het ontwikkeltraject door een CCE, een cultuurcoach of door een adviseur van Cultuur Oost. De school ontvangt jaarlijks een CMK-budget voor scholing en activiteiten op het gebied van cultuureducatie, die bijdragen aan de ontwikkelstap die de school wil maken.

Wat wordt er van een school verwacht als die aan CMK meedoet?
Tijd: Als een school ontwikkeling wil maken in cultuureducatie door deelname aan CMK, is een tijdsinvestering nodig.
Financiën: De school levert een financiële bijdrage, in de vorm van (een deel van) de prestatiebox-besteding aan een lokaal kunstmenu/cultuurprogramma, of een kleine eigen bijdrage.
Inhoud: De school bepaalt zelf de ontwikkelstap en gaat daar gedurende de CMK-periode aan werken. De school betrekt de eigen Interne Coördinator Cultuureducatie (ICC-er) bij CMK of leidt een ICC-er op gedurende de CMK-periode. Hiervoor ontvangt de school een financiële vergoeding vanuit CMK.

Wat verwacht Cultuur Oost van CCE, coaches, besturen en scholen?
Cultuur Oost verzamelt tot 15 oktober de interesse bij scholen in Gelderland voor deelname aan CMK 2021-2024. Geef dus de school of scholen die willen deelnemen door via dit formulier. Geef hier ook de scholen op aan die misschien deel willen nemen, maar maar nog wat langer bedenktijd nodig hebben. Gedurende het eerste of tweede jaar kunnen scholen nog instappen.

Wanneer moet duidelijk zijn of scholen gaan deelnemen?
Wij vragen scholen om hun interesse voor deelname aan CMK 2021-2024 vóór 15 oktober 2020 aan te geven. Interesse aangeven betekent dat de school begin 2021, bij de start van CMK, een intakegesprek krijgt. Daarna besluit de school over definitieve deelname.

Kunnen scholen later nog besluiten om mee te doen met CMK?
Gedurende het eerste of tweede jaar kunnen scholen nog instappen. Cultuur Oost gebruikt heel 2021 voor de werving van nieuwe (achterstands)scholen of scholen in de zogenaamde witte vlekken op de kaart (waar weinig culturele infrastructuur is).

Hoe ziet het globale tijdpad eruit?
Op 15 oktober 2020 is de deadline van de interessepeiling. Op 1 november 2020 dient Cultuur Oost als penvoerder voor het Gelderse programma CMK een plan in bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. In februari 2021 bericht het Fonds voor Cultuurparticipatie over de honorering van het Gelderse projectplan. De nieuwe periode CMK gaat op alle scholen van start in schooljaar 2021-2022.

Kan een school beter zelfstandig meedoen aan CMK, of onder de vlag van een bestuur, cultuurcoach of CCE?
Het is helemaal aan de school zelf om dat te bepalen. Scholen met een sterke eigen signatuur, scholen die geen cultuurcoach/CCE in de buurt hebben, of een specifieke vraag hebben die niet past binnen wat een CCE aanbiedt kunnen ervoor kiezen om zelfstandig deel te nemen. Zij maken dan zelf een plan, een begroting en jaarlijks een verantwoording. Als een bestuur met een groep scholen deelneemt, is het wel verstandig om intern en met het CCE goede afspraken te maken over de begeleiding van de deelnemende scholen die onder dit bestuur vallen.

Wat zijn de grootste vernieuwingen in de CMK-regeling ten opzichte van de huidige CMK-regeling?
De autonomie en ontwikkelvragen van de school komen in CMK 2021-2024 centraal te staan. Wat is er nodig om cultuureducatie een betekenisvolle en duurzame plek te geven op een school?

Francien Simons

Door

Francien Simons

Francien is programmacoördinator van CMK Gelderland, in die functie faciliteert zij de basis voor goed cultuuronderwijs in Gelderland.

Stel een vraag