Regeling VO Een terugblik op het eerste CMK project binnen het vmbo Terug in het lokaal Nederlands van vrijeschool De Regge in Zutphen. Er klinkt gelach uit het lokaal, docent Sander Demmink, spoken word artiest Tarik van…
Regeling Terugblik Gelderse CMK-dag 2022 In het Arnhemse Posttheater kwamen op 29 september kunstvakdocenten, cultuurcoaches, cultuurambtenaren en leerkrachten samen om inspiratie op te doen voor CMK, ervaringen uit te wisselen…
Regeling Rozet gaat ook werken met de Route Cultuureducatie Op 24 mei ondertekenden Miriam van Meer, projectleider CMK van Rozet in Arnhem en Francien Simons, programmamanager CMK van Cultuur Oost de samenwerkingsovereenkomst. In 2020-2021…
Regeling VO CMK voor het voortgezet onderwijs In Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 wordt een eerste stap gemaakt in het voortgezet onderwijs, te beginnen bij het vmbo. Net als voor het primair onderwijs…
Projecten VO Eerste CMK co-creatie op vmbo in Gelderland Hiphop klinkt door het lokaal Nederlands van vrijeschool De Regge in Zutphen. Docent Sander Demmink trommelt met zijn vingers het ritme op de tafel, die…
Regeling Interview Interview routegesprek De Gelderse cultuurpunten begeleiden en adviseren basisscholen in hun regio bij het programma Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK). Dit doen ze met de werkwijze Route Cultuureducatie…
Scholing Interview De basistraining Coachend werken met de Route Cultuureducatie Hoe kun je scholen optimaal begeleiden bij het programma CMK? Dat ontdekken cultuurcoaches tijdens de basistraining Coachend werken met Route Cultuureducatie. Jacoline Zilverschoon, erfgoedcoach bij…
Projecten Interview Speciaal Onderwijs Focus op Speciaal Onderwijs Het Speciaal Onderwijs heeft een eigen plek binnen het programma Cultuureducatie met Kwaliteit Gelderland. Omdat deze doelgroep om maatwerk vraagt, is er binnen CMK Gelderland…
Projecten Beeldend Interview Speciaal Onderwijs Theater Art4Succes vergroot zelfvertrouwen Vijftien leerlingen van SO scholen de Ziep, het Bariet en Hamaland deden mee aan het project Art4Succes, een project voor kinderen uit het speciaal onderwijs…
Projecten Muziek Speciaal Onderwijs Deskundigheidstraining in muziek De directie en de icc’ers van De Rabot wilden graag meer muziekonderwijs op hun school. ‘Muziekonderwijs is belangrijk omdat op die manier muzikale talenten of…
Projecten Interview Muziek Speciaal Onderwijs Integratie van EMB-leerlingen binnen actief muziekonderwijs aan ZML-leerlingen Jacqueline van Koolwijk is muziektherapeut en CMK-projectleider op de School De Kom in Druten. Deze school is onderdeel van de Punt Speciaal Scholengroep. Op De Kom…
Projecten Interview Speciaal Onderwijs Haal kunstvakdocenten je school binnen! Nico Teunissen is projectleider bij De Onderwijsspecialisten. Hij heeft zich in de afgelopen CMK-periode gericht op de samenwerking tussen vier SO-scholen, de icc’ers en cultuurpunten….
Projecten Interview Speciaal Onderwijs Rappen in de klas Iris Cucaro, CMK-projectleider van Cultuurpunt Amphion vertelt: ‘We spelen natuurlijk graag een rol in het versterken van cultuureducatie op scholen. We zien dat er een transitie…
Projecten Speciaal Onderwijs Sterrentijd voor alle kinderen Miriam Reeders is docent op SBO ’t Sterrenbos in Dieren en is afgelopen schooljaar gestart met het CMK-project Sterrentijd. Van huis uit is ze theatermaker en beeldend…
Onderzoek Dans Film: De kracht van dans IKC De Klimboom heeft middels Cultuureducatie met Kwaliteit kennisgemaakt met dans in het onderwijs. Op vraag van de school zijn er daarna danslessen ontworpen die…
Onderzoek Welke ruimte delen we? De opbrengsten van een onderzoekende leergemeenschap naar hoe leerkracht en vakleerkracht, verwondering en reflectie in cultuuronderwijs samen kunnen stimuleren. Het CMK- LAB Verwondering deed in…
Onderzoek Onderzoek Edwin van Meerkerk naar samenwerking leerkracht en kunstdocent In opdracht van Cultuur Oost voerde Edwin van Meerkerk, universitair hoofddocent aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, tijdens Cultuureducatie met Kwaliteit 2017-2020 een onderzoek uit…
Onderzoek Muziek Als de muziek er al is Wat gebeurt er als we er niet meer van uitgaan dat de docent de leerling muziek moet leren maken, maar dat de docent de leerling…
Onderzoek Interview Muziek Vernieuwend muziekonderwijs Met Takaro hoef je geen muzikant te zijn om muziekles te geven Niet voordoen, maar kinderen zelf laten ontdekken. Dat zou een mooie, nieuwe insteek…
Onderzoek Dans Dansopdrachten voor het onderwijs Hoe doen ze dat? Het CMK LAB De Kracht van Dans ontwikkelde zes dansfilmpjes met opdrachten en werkvormen die direct toepasbaar zijn in het onderwijs,…
Regeling Nieuwe regeling CMK 2021-2024 bekend Het Fonds voor Cultuurparticipatie heeft de nieuwe regeling Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 bekendgemaakt aan penvoerders. Dit is de derde editie van CMK, waarmee straks gedurende 12 jaar…
Regeling Interview Communities of Practice ‘De COP zorgt dat je uitzoomt, dat je nadenkt over waarom je iets doet.’ Hoe borg je dat wat je binnen CMK hebt opgebouwd? Die…
Onderzoek Dans Art is Everywhere De pabostudenten van de HAN begonnen op 9 september aan hun eerste dag in een van de theaterzalen die het ArtEZ-gebouw rijk is. Een ruime…
Onderzoek Dans Samen dansen in de klas Eind 2019 werden de kinderen van Basisschool Op Weg in Ooij verrast door een groep dansers. Al dansend namen zij de ochtendlessen over. Onze adviseur…
Onderzoek Dans De waarde van dans in het basisonderwijs Donderdag 5 september was mijn eerste kennismaking met het CMK LAB Dans. Tijdens mijn eerste werkweek als projectmedewerker participatie bij Cultuur Oost werd er veel…
Regeling Verslag CMK-dag 2019 Projectleider: pak je rol Inspiratie. Ervaringen van anderen horen. Je eigen verhaal delen, want samen kom je verder. Goed cultuuronderwijs krijgt met het programma CMK steeds meer vorm in Gelderland….
Regeling Interview Mission statement cultuureducatie Aan de bak voor talent en toegankelijkheid Vijf basisonderwijsinstellingen uit de Achterhoek springen met een mission statement op de bres voor kunst en cultuur. Ze…
Projecten Muziek Speciaal Onderwijs ‘Iedereen is leerbaar’: Muziek voor kinderen met een zeer laag IQ De Kom in Druten is een school voor kinderen met een verstandelijke of een meervoudige beperking. Ook leerlingen met een IQ tot 35 met bijkomende…
Projecten Muziek Let op: Muziek! “Juf, ik zit op dinsdag op gitaarles en heb daar al twee liedjes geleerd. Mag ik mijn gitaar meenemen naar school?” “En ík heb vrijdag…
Projecten Erfgoed Lancering van Reizen in de tijd “Er komen weer andere tijden aan met meer cultuureducatie naast taal en rekenen”. Met deze woorden opent Anita Burlet bestuurder van de personele unie Fluvium,…
Projecten Theater De directe omgeving van kinderen als inspiratiebron Vijf kinderen in blauwe overalls dansen langs de stellingen in de supermarkt van Tolkamer. Tussen de verraste dorpsgenoten die hun dagelijkse boodschappen doen, zingen, dansen…
Projecten Media Eigen filmpjes maken met de iPad: kinderen leren door te doen! “We gaan vandaag aan de slag met filmen.” Leerkracht Anoek Kleinpaste verwelkomt de kinderen voor een les creatief werken met de iPad. “Volgens mij weet…
Projecten Dans 21e-eeuwse vaardigheden ontwikkelen met dans “We gaan van boven kijken hoe de aarde eruit ziet. Het is een prachtige dag. Je ziet heel veel natuurschoon en iedereen gaat in een…
Projecten Muziek Muziek bereikbaar voor ieder kind Zoveel mogelijk kinderen kennis laten maken met instrumenten en professioneel muziekonderwijs: daarvoor zetten het centrum voor de kunsten de Plantage en basisschool de Regenboog in…
Projecten Focus op professionaliteit in het cultuuronderwijs Tekenen, handarbeid, kunstbeschouwing, cultureel erfgoed, multimedia-ontwikkeling, dans, muziek en drama. De Meester G. Propschool in Lochem hecht veel waarde aan de culturele ontwikkeling van leerlingen…
Projecten Speciaal Onderwijs Samenwerking tussen SO en VSO De St. Maartenschool (SO) en de Werkenrode School (VSO) in Groesbeek werken, met behulp van het CMK-budget, intensief samen om een goede en gestroomlijnde transitie…